#
Podaruj bliskiej Ci osobie kartę podarunkową i skorzystaj z bogatej oferty Term Maltańskich
Korzyści z pływania

Pływanie i inne aktywności w wodzie to nie tylko sport. To także doskonała profilaktyka wielu schorzeń. Pełni także rolę rehabilitacyjną w wielu chorobach cywilizacyjnych. Regularne pływanie wpływa pozytywnie na nasze zdrowie, samopoczucie oraz naszą wydolność i mięśnie. Trudno znaleźć podobną formę ruchu, która tak znakomicie oddziałuje na nasz organizm jednocześnie nie nadwyrężając stawów.

Korzyści z pływania:

Koryguje wady postawy u dzieci i młodzieży: Problemy z kręgosłupem to częsty problem dotykający nasze dzieci. Pływanie wskazane jest dla osób, które mają problemy z plecami lub krzywym kręgosłupem. Dzięki systematycznemu pływaniu można wyraźnie poprawić jego stan.

Poszczególne style pływackie pozwalają nam skutecznie wspomagać leczenie wad kręgosłupa. Styl klasyczny pozwala wpłynąć na niekorzystne zmiany w obrębie lędźwiowego odcinka kręgosłupa oraz pomaga w walce ze skoliozą, a nawet płaskostopiem. Styl motylkowy wzmacnia mięśnie przykręgosłupowe. Wspomaganie leczenia wad postawy poprzez pływanie jest możliwe, ponieważ ten rodzaj aktywności fizycznej kształtuje tzw. gorset mięśniowy.

Poprawia ruchomość i elastyczność stawów: Podczas wysiłku fizycznego takiego jak bieganie, rower czy siłownia nasze stawy narażone są na większe lub mniejsze obciążenia. W przypadku pływania nasze stawy są całkowicie odciążone, ponieważ nasze ciało znajduje się w wodzie. To właśnie dzięki temu zwiększamy ruchomość i elastyczność stawów. Nasz organizm jest w stanie wykonać większą liczbę dłuższych ruchów niż miałoby to miejsce podczas innych aktywności. To dlatego pływanie jest nieodzownym elementem rehabilitacji po urazach stawów kolanowego czy skokowego.

Rozciąga i relaksuje mięśnie: pływanie jest doskonałą odnową biologiczną dla naszych mięśni. Podczas wysiłku fizycznego często w naszych mięśniach pojawia się kwas mlekowy, który powoduje zakwasy. Rekreacyjne pływanie pozwoli na usunięcie zakwasów z mięśni a zmęczony organizm szybciej zregeneruje się po wysiłku. Co istotne podczas pływania ciało jest lekkie dzięki czemu nie przeciążymy naszego organizmu.

Wyzwala endorfiny – hormon szczęścia: Amerykańskie badania Uniwersytetu Nowy Jork potwierdziły, że osoby regularnie chodzące na basen rzadziej mają depresję, wpadają w złość czy odczuwają niepokój. To dzięki hormonowi szczęścia czyli endorfinom. Naukowo udowodniono, że każdy z nas wytwarza endorfiny, podczas najmniejszego nawet wysiłku fizycznego. Endorfiny działają także przeciwbólowo, więc warto regularnie korzystać z dobrodziejstw tego naturalnego dawcy szczęścia i radości.

Jest niezbędnym elementem w leczeniu i rehabilitacji chorób cywilizacyjnych: W XXI wieku musimy coraz częściej zmagać się z licznymi chorobami cywilizacyjnymi. Pływanie i inne formy aktywności w wodzie przeciwdziałają i pomagają w ich leczeniu. Schorzenia układu kostno-stawowego, sercowo-naczyniowego, czy bóle mięśni – to lista najczęstszych problemów. Dzięki odpowiedniemu treningowi lub zajęciom w wodzie możemy wykonać ćwiczenia ogólnorozwojowe, które  wzmacniają, rozciągają i uelastyczniają mięśnie. Dodatkowo mamy naturalne ćwiczenia oddechowe oraz wzmacniające stawy i mięśnie. Wodne środowisko umożliwia wykonywanie ćwiczeń, które bywają niemożliwe do wykonania na sali gimnastycznej, co ma niebagatelne znaczenie dla seniorów.

Obniża ciśnienie krwi i reguluje cholesterol: Często kontakt z wodą pozwoli Ci na lepszą kontrolę cholesterolu.  Jak wykazały badania przeprowadzone na Uniwersytecie Toledo, pływanie zwiększa ilość „dobrego” cholesterolu HDL i trzyma we właściwych granicach poziom „złego” LDL. Z koli szybkie pływanie poprawia metabolizm na wiele godzin. Pływanie jest również wskazane dla osób po zawale serca, gdyż pobudza układ krążenia, a dzięki temu obniża się ciśnienie krwi.

Wzmacnia układ krążenia: regularne korzystanie z basenu świetnie wpływa na serce i układ krążenia. Badania wykazały, że osoby, którzy pływają 3 razy w tygodniu po 60 minut, mają aż o 26 procent mniejsze ryzyko zawału. Intensywniejszy przepływ krwi wzmacnia naczynia krwionośne mięśni i włókna mięśnia sercowego. Dzięki temu stają się one silniejsze, elastyczniejsze i grubsze a jednocześnie zmniejsza się ciśnienie krwi tętniczej.

Zwiększa wydolność organizmu: Badania USA Fitness Association wskazały, że pływanie jako dyscyplina sportowa daje więcej korzyści niż pozostałe sporty. Tylko 30 minutowe pływanie spala więcej kalorii niż inne aktywności na lądzie. Pływanie zwiększa też wentylację płuc. Dzięki regularnemu pływaniu VO2 max, czyli masymalny minutowy pobór tlenu, który jest miarą wydolności,  może zwiększyć  się aż o 11% po 10 tygodniach . Dla porównania bieg na bieżni poprawi ten parametr tylko o 1,5%.

Ułatwia spalanie kalorii i redukcję tkanki tłuszczowej:  Podczas pływania woda tworzy opór, którego pokonania wymaga dużej siły. Już godzinna wizyta na basenie powoduje spalenie ok. 600 kcal. Jednocześnie rozwijamy nasze mięśnie i zmniejszamy obwód w talii. Pływanie powoduję także redukcję cellulitu. Zaleca się pływanie kilkoma stylami. Dzięki temu nasze całe ciało będzie pobudzone do pracy, co ułatwi redukcję tkanki tłuszczowej.