#
Podaruj bliskiej Ci osobie kartę podarunkową i skorzystaj z bogatej oferty Term Maltańskich

Jak zbudować wspaniałą sylwetkę?

Chcesz zbudować wspaniałą sylwetkę? Poprawić kondycję i wydolność? Nie lubisz machać sztangą? Siedzący tryb życia oraz nałogi dają Tobie w kość? Nie musisz od razu wynajmować trenera personalnego czy przechodzić morderczych kuracji. Jest coś co zdecydowanie lepiej wpłynie na Twoje zdrowie oraz samopoczucie. PŁYWANIE! To właśnie pływanie, które ma wielu zwolenników zarówno wśród amatorów i profesjonalistów, bez względu na wiek. Nie powinno to nikogo dziwić, ponieważ pozytywnie wpływa ono na ogromną liczbę funkcji życiowych, a przy tym relaksuje. Łączy przyjemne z pożytecznym.

Sport ten wymaga oczywiście minimalnie więcej zachodu niż założenie butów biegowych, ale zdecydowanie nie zrujnuje Twojego budżetu domowego, a przy okazji oszczędzi Twoje stawy. Bezsprzecznie zaktywizuje najwięcej grup mięśni w organizmie. Właśnie dlatego pływanie tak dobrze poprawia ogólną sprawność i kondycję, co również sprawia, że osoby trenujące po prostu czują się lepiej. Trzeba jednak pamiętać o systematyczności i wykazaniu minimum dobrej woli aby podczas wizyty na basenie nie okazało się, że zamiast na styl klasyczny (potocznie ”żabkę”) więcej czasu poświęcamy na klasyczne pogawędki przy brzegu.

Pierwsze metry pokonane w basenie mogą wydawać się trudne. Nic dziwnego: woda stawia całkiem realny opór, nie można złapać oddechu w dowolnej chwili czego efektem jest zadyszka. Jest to efekt zespołowej pracy wszystkich mięśni Twojego ciała. Jednak to dobry znak. Oznacza, że redukcja tkanki tłuszczowej została znacznie przyspieszona. Dobrze zaplanowany trening pływacki to czysta przyjemność i same korzyści. Woda ułatwia nam ruchy, normalnie niemożliwe lub trudne do wykonania, a przy tym znacznie redukuje ryzyko wypadków czy kontuzji. Nawet krótkie pływanie powoduje uwalnianie endorfin, które poprawią Twój nastrój i będą się utrzymywać jeszcze długo po wizycie na basenie. Budując wymarzoną sylwetkę bardzo ważny jest styl, a także intensywność aktywności w wodzie. Dla przykładu: osoba ważąca 60 kg w ciągu 30 minutowego pływania stylem klasycznym może spalić 240 kalorii. Gdyby natomiast zmieniła styl na bardziej intensywnego „kraula” to spali już 350 kalorii. Sport na pływalni to nie tylko szybsze pozbywanie się tkanki tłuszczowej, budowa sylwetki czy bicie własnych rekordów. To również doskonała okazja  na powrót do zdrowia po kontuzjach, a także znaczne przyspieszenie rehabilitacji. Pływanie posiada aspekt profilaktyczny, na który kładzie się coraz większy nacisk.

Jakie zatem techniki pływania można trenować?

Styl dowolny – tzw. kraul wykorzystuje głównie stawy i mięśnie górnej części ciała oraz ruchy wszystkich partii nóg. Zalecany jest m.in. osobom z chorymi kolanami. Dobry dla początkujących, chociaż profesjonaliści mogą znacznie podkręcić jego intensywność.

Styl grzebietowy – to jedyna technika, w której nie pływa się na brzuchu. Nie obciąża kręgosłupa, aktywuje mięśnie klatki piersiowej, karku, ramion a w dodatku jest najprostszym stylem pływackim do nauki.

Styl klasyczny (potoczna „żabka”) – jest jednym z najtrudniejszych do opanowania za to dosyć efektywnym stylem pływackimi. Nie wymaga on relatywnie dużego zapotrzebowania energetycznego. Wzmacnia nogi, a także modeluje uda i pośladki.

Styl motylkowy (potocznie „delfin”) – bardzo efektowny ale zdecydowanie dla silnych osób umiejących pływać. Rozwija mięśnie brzucha, barków i przyczynia się do szybkiego wzrostu wydolności organizmu.